02144025086
drshabanmandana@gmail.com

دکتر ماندانا شعبان

مشاوره زوج درمانی و انتخاب زوج درمانگر

نویسنده: _

مشاوره زوج درمانی و انتخاب زوج درمانگر

 

زندگی زناشویی یکی از پیچیده‌ترین و شاید بتوان گفت پرچالش‌ترین اتفاقاتی است که برخی افراد آن را تجربه می‌کنند. گاهی زندگی یک زوج در نهایت شادی و آرامش طی می‌شود و گاهی طوفان اختلاف نظرها و مشکلات، آرامش را از آن‌ها سلب می‌کند. اما نبود آموزش درست برای ورود به زندگی مشترک و بالا گرفتن اختلافات، مشکلاتی را به وجود می‌آورد که باعث جدایی زوج‌ها از یکدیگر و شدت گرفتن درگیری میان آن‌ها می‌شود.
به همین دلیل گاهی می‌بینیم که یک زندگی زناشویی و مشترک، پس از مدتی به بن‌بست می‌رسد. اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که مشاوره زوج درمانی تا چه اندازه در بهبود اختلافات و روابط زناشویی نقش دارد؟
در این مطلب می‌خواهیم درباره مشاوره زوج درمانی و مزایای استفاده از این نوع مشاوره صحبت کنیم. اگر دوست دارید روابط پایدار و آرام‌تری را با همسر یا پارتنر خودتان تجربه کنید و مزایای استفاده از زوج درمانی را بشناسید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.


زوج درمانی چیست؟

خدمات مشاوره و روانشناسی در حوزه‌های مختلفی ارائه می‌شوند که یکی از مهم‌ترین این حوزه‌ها، زوج درمانی است. اگرچه هنوز مراجعه به زوج درمانگر آنطور که باید، جای خودش را پیدا نکرده است، اما رشد بسیار خوبی داشته و اثر مثبت آن در بسیاری از تجربیات زناشویی دیده می‌شود.
مشاوره زوج درمانی نوعی از جلسه مشاوره و روانشناسی است که درمانگر، تخصص خود را در زمینه زوج و خانواده گرفته است. به این معنی که متخصص زوج درمانی به درمان و مشاوره با زوج‌هایی می‌پردازد که یا به دلیل وجود مشکل در رابطه خود یا با هدف بهبود بخشید به روابطشان، به او مراجعه کرده‌اند.
زوج درمانی روشی است که فرصت گفت‌وگو، شناخت بیشتر و آرام‌سازی روابط میان زوج‌ها را فراهم می‌کند. بنابراین برای هر زوج در هر جایگاه و شرایط یا سن‌وسالی که هستند، استفاده از مشاوره زوج درمانی یک کار ضروری و مهم است.


مزایای مشاوره زوج درمانی

خدمات مشاوره و روانشناسی جز و خدماتی هستند که به ارتقای سلامت روان و بهبود شرایط روحی کمک می‌کند. در این میان تفاوتی ندارد که در چه حوزه‌ای از این خدمات استفاده می‌کنید، آنچه مهم است، نتیجه این خدمات و بهبود حال شماست.
بنابراین اگر به میزان استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی در کشورهای توسعه‌یافته نگاه کنید، می‌بینید که استفاده از این خدمات به روتین زندگی افراد تبدیل شده است. درواقع این کشورها دریافته‌اند که برای داشتن شهروندانی سالم از منظر روانی، باید شرایط استفاده از روان درمانی و مشاوره را برای آن‌ها فراهم کنند.
امروزه در ایران نیز خوشبختانه میزان استفاده از این خدمات افزایش یافته و عده زیادی به اهمیت مشاوره و روان درمانی در زندگی و روابط خود پی برده‌اند. ازجمله مهم‌ترین این خدمات زوج درمانی است که در ادامه به مزایای مهم و کاربردهای استفاده از این منوع مشاوره می‌پردازیم:


جلوگیری یا پایان بخشیدن به طلاق عاطفی

اولین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین مزیت مشاوره زوج درمانی جلوگیری از طلاق عاطفی یا پایان دادن به آن است. در بسیاری از موارد زوج‌هایی را می‌بینیم که پس از گذشت سال‌هها از زندگی مشترک، دچار یک احساس بی‌تفاوتی و خلاء عاطفی نسبت به یکدیگر می‌شوند. در واقع آن‌ها به یک هم‌خانه تبدیل می‌شوند که بدون هیچ احساسی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
به این اتفاق که میان زوج‌ها رخ می‌دهد، طلاق عاطفی می‌گویند. این شرایط در صورتی برای زوج‌ها رخ می‌دهد که برای مدت زمان طولانی، از گفت‌وگو و حل مشکلات با یکدیگر پرهیز کرده‌اند. زوج‌ها عموما فراموش می‌کنند که چه چیزهایی باعث به‌وجودآمدن صمیمیت میان آن‌ها شده و به این شکل کم کم از نظر عاطفی از یکدیگر دور می‌شوند. زوج درمانی در این زمینه به خوبی کمک می‌کند که صمیمیت و روابط عاطفی میان زوج‌ها برقرار شده و توانایی گفت‌وگو و بروز احساسات میان آن‌ها افزایش یابد. 


کنار آمدن با خیانت یکی از زوج‌ها

متاسفانه خیانت اتفاقی است که در برخی از روابط زن و شوهری یا یک زوج با هم رخ می‌دهد. این اتفاق می‌تواند باعث به‌وجوآمدن مشکلات زیاد میان آن‌ها شود و ادامه زندگی مشترک را سخت کند.
مشاوره زوج درمانی به شکل موثری، کمک می‌کند که زوج‌ها دلایل بروز این خیانت را در رابطه خودشان بررسی کنند و با دید منطقی و بده دور از هیجانات مخرب، این اتفاق را بررسی کنند.
به ختطر داشته باشید که خیامت همیشه به شکل جنسی و جسمی رخ نمی‌دهد. داشتن رابطه پنهانی و دور با یک فرد که آن را از پارتنر و همسر خود مخفی می‌کنید هم نوعی خیانت است.

 

رفع مسائل مالی

مشکلات مالی نیز همیشه یکی از مهم‌ترین مسائل مورد مناقشه و درگیری میان زوج‌هاست. در بسیاری از موارد، این درگیری به دلیل اختلاف دیدگاه میان آن‌ها درباره نحوه پس‌انداز یا خرج‌کرد اتفاق می‌افتد. 
زوج درمانگر می‌کوشد در میان جلسات مشاوره، زوج‌ها را به یک فهم مشترک درباره هزینه‌ها و مسائل مالی برساند و آن‌ها را از درگیری و تنش دور کند.

 

شناخت بیشتر یکدیگر

شاید عجیب باشد، اما ممکن است که یک زوج برای سال‌های طولانی در کنار هم زندگی کنند، اما یکدیگر را به‌درستی نشناسند! این اتفاق به دلیل عدم ارتباط درست یا شکل‌گیری گفت‌وگوی منطقی میان زوج‌ها رخ می‌دهد.
مراجعه به زوج درمانگر و شرکت در جلسات مشاوره زوج درمانی کمک زیادی به شناخت زوج‌ها از یکدیگر و برقراری ارتباط مناسب آن‌ها با یکدیگر می‌کند.

 

کنار آمدن با یک تغییر ناگهانی بزرگ

گاهی روابط میان زوجین با وقوع یک اتفاق یا تغییر ناگهانی و بزرگ دچار چالش می‌شود. برای مثال به دنیا آمدن یک فرزند جدید یا از دست دادن فرزند، تغییر محل زندگی، اضافه شدن اعضای جدید مانند پدر و مادر خود یا همسر به خانواده و ... همگی می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.
در این شرایط کمک گرفتن از زوج درمانگر، راه بسیار موثر و کارآمدی است که می‌توانند در کنار آمدن آن‌ها با شرایط جدید تاثیر مثبتی داشته باشد.


بهبود روابط جنسی در زندگی مشترک

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید و مزایای زوج درمانی بهبود بخشیدن به روابط جنسی است. اگرچه رابطه جنسی و سکس، در رابطه، همه چیز نیست، اما بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین ایجاد هر نوع مشکلی درباره آن، می‌تواند رابطه زناشویی و مشترک زوج‌ها را هم متحول کند.
مشاوره زوج درمانی کمک می‌کند که چالش‌های اینچنینی رفع شده و روابط جنسی زوج‌ها در زندگی مشترک آن‌ها بهبود یابد.

 

بهترین کلینیک زوج درمانی کجاست؟

یکی از مهم‌ترین مراحلی که زوج‌ها از زمان تصمیم‌گیری تا مراجعه به زوج درمانگر باید بگذرانند، انتخاب یک کلینیک یا درمانگر متخصص و حرفه‌ای است. همه ما برای انجام هر کار و فعالیتی، به دنبال افراد متخصص در آن کار می‌رویم. زوج درمانی و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی هم کار تخصصی است که هر کسی قادر به انجام دادن آن نیست. بنابراین باید به دنبال بهترین کلینیک‌ها و درمانگرها بگردید تا با مراجعه به آن‌ها، بتوانید چالش ایجادشده را حل کنید.
برای این کار بهتر است از روش‌ جست‌وجوی اینترنتی یا پرسش از افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.
توجه داشته باشید که در مسیر جست‌وجوی بهترین کلینیک‌ها و مراکز زوج درمانی حتما به اعتبار و تخصصی بودن مرکزی که پیدا می‌کنید، توجه کنید. انتخاب مراکزی که نام و نشانی معتبری دارند، نیمی از مسیر درمان را برای شما هموار می‌کنند.
مراجعه به سایت هر کلینیک، مطالعه پیشینه فعالیت‌ها و بررسی رزومه کاری و تحصیلی درمانگران آن، کار بسیار مهمی است که باید برای انتخاب بهترین کلینیک مشاوره زوج درمانی انجام دهید.
کلینیک مشاوره و روان درمانی افق سلامت با سال‌ها تجربه در زمینه ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره زوج درمانی با بهترین درمانگران، سرآمد است. برای این کار فقط کافیست به سایت رسمی کلینیک افق سلامت مراجعه کرده و روزمه درمانگران را به‌راحتی بررسی کنید.

 

نکات مهم برای مراجعه به مشاوره زوج درمانی

  • این نکته را به خاطر بسپارید که مشاوره زوج درمانی فقط در زمان ایجاد مشکل و اختلاف، به کار نمی‌رود. بلکه برای شناخت بیشتر زوج‌ها از هم و بهبود روابط هم کاربرد دارد. بنابراین مراجعه به زوج درمانگر به معنی وجود یک مشکل حاد در روابط زوج‌ها نیست.

 

  • برای اثربخشی بیشتر جلسات و رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است هر دو با هم در جلسات شرکت کنید.
  • حضور یافتن منظم در جلسات و پیگیری آن اصل اساسی نتیجه‌بخشی مشاوره زوج درمانی است.
  • تلاش کنید که هر دو با هم به توصیه و راهنمایی مشاور عمل کرده و با هم برای بهبود رابطه خودتان تلاش کنید.
  • نتیجه‌بخشی درمان، نیازمند گذر زمان است. بنابراین در این مسیر صبور باشید و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، عقب ننشینید.

 

سخن آخر

مشاوره زوج درمانی و مراجعه به یک روانشناس زوج درمانگر نیازمند دقت و توجه ویژه است. برای مراجعه به زوج درمانگر از هیچ تلاشی فروگذار نکنید و برای بهبود روابط زناشویی خود تلاش کنید.
حضور یک روانشناس متخصص زوج درمانی در کنار شما، می‌تواند به بهبود روابط میان شما و همسرتان کمک کرده و چالش‌های رابطه را کاهش دهد.
زوج درمانگران متخصص ما در کلینیک افق سلامت، از ابتدا تا انتهای مسیر درمان همراه با شما هستند.  
 

منبع: _

نویسنده: _

مقالات مرتبط
نیازهای اساسی مردان در روابط زناشویی

نیازهای اساسی مردان در روابط زناشویی

خیانت از کجا آب میخورد؟

خیانت از کجا آب میخورد؟

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 5

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 5

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 3

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 3

6 الگوی غلط ارتباطی بین زوجین

6 الگوی غلط ارتباطی بین زوجین

ذهنیت های طرحواره درمانی زوجین

ذهنیت های طرحواره درمانی زوجین

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 2

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 2

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 1

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 1

طرحواره درمانی برای زوجین - قسمت 1

طرحواره درمانی برای زوجین - قسمت 1

شروع یک رابطه عاطفی جدید در حین طلاق

شروع یک رابطه عاطفی جدید در حین طلاق

ویژگی های زندگی زناشویی موفق

ویژگی های زندگی زناشویی موفق

فرمولی برای پیش بینی آینده رابطه زوجین

فرمولی برای پیش بینی آینده رابطه زوجین

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 4

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 4

وابستگی - قسمت اول

وابستگی - قسمت اول

عشق رمانتیک (قسمت اول)

عشق رمانتیک (قسمت اول)

عشق رمانتیک (قسمت دوم)

عشق رمانتیک (قسمت دوم)

مشاوره زوج درمانی و انتخاب زوج درمانگر

مشاوره زوج درمانی و انتخاب زوج درمانگر

مشاوره زوج درمانی؛ یک نیاز ضروری برای زوج‌ها

مشاوره زوج درمانی؛ یک نیاز ضروری برای زو...

نظر 0:


ارسال نظر