02144025086
drshabanmandana@gmail.com

دکتر ماندانا شعبان

مشاوره زوج درمانی؛ یک نیاز ضروری برای زوج‌ها

نویسنده: _

مشاوره زوج درمانی؛ یک نیاز ضروری برای زوج‌ها

 

آیا تابه‌حال درباره مشاوره زوج درمانی شنیده‌اید؟ یا می‌دانید زوج درمانی در چه شرایطی و برای چه کسانی مناسب‌تر است؟
زوج درمانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های درمان‌های روانشناختی در نظر گرفته می‌شود که به‌طور مستقیم به روابط میان زوج‌ها، کیفیت و شکل آن می‌پردازد. اما آگاهی و اطلاعات درباره مشاوره زوج درمانی آنقدر اندک است که تصویر درستی درباره آن شکل نگرفته است. بسیاری از افراد زوج درمانی را فقط زمانی به رسمیت می‌شناسند که با همسر خود دچار اختلاف و مشکل جدی باشند! درحالی‌که رفع اختلافات و برطرف کردن مشکلات میان زوج‌ها، تنها یک بعد از زوج درمانی است.
در این مقاله می‌خواهیم درباره مشاوره زوج درمانی و فواید آن صحبت کنیم. اگر دوست داریم بهترین زوج درمانگر خانم در تهران را بشناسید و برای بهتر شدن رابطه زناشویی خود قدم بردارید، این مقاله را از دست ندهید.


زوج درمانی چیست؟

حتما تابه‌حال زوج‌های زیادی را دیده‌اید که هر کدام با یک شکل خاص از رابطه با یکدیگر در ازتباط هستند. برخی زوج‌ها در نهایت آرامش در کنار یکدیگر قرار دارند و برخی از آن‌ها با وجود اختلافات بسیار ریز و درشت و با هم در ارتباط‌اند. 
نکته مهمی که درباره همه زوج‌ها وجود دارد، این است که تقریبا همه آن‌ها به زوج درمانی نیاز دارند. مثال بسیار ساده‌ای که می‌توان درباره آن گفت، رانندگی است! 
تصور کنید فردی دوره رانندگی را گذرانده و حتی گواهینامه دارد. این فرد تا زمانی که در کنار یک راهنمای مناسب برای تقویت این مهارت قرار نگیرد، هیچوقت راننده خوبی نخواهد شد!
همین مثال ساده و دو خطی را در رابطه میان زوج‌ها نگاه کنید. تقریبا همه زوج‌ها اصول اولیه برای تشکیل زندگی، ارتباط و رفتار با یکدیگر را بلدند، اما شکل‌گیری یک رابطه موثر و سالم میان آن‌ها، نیازمند این است که مهارت‌های مورد نیاز آن را بشناسند و در انجام آن به‌درستی عمل کنند.
بنابراین، مشاوره زوج درمانی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و به‌عنوان یک مسیر درست و اصولی، می‌تواند این روابط را در یک جدول درست هدایت کند.
بهترین تعریف از زوج درمانی این است که زوج درمانی یکی از مهم‌ترین روش‌های روانشناسختی است که به روابط میان زوج و خانواده می‌پردازد. زوج درمانی کمک می‌کند که ارتباط میان زوج‌ها و یا خانواده بسیار موثرتر شکل بگیرد و خلاءهای عاطفی، رفتاری و حتی مشکلات میان افراد به شکل درست و مطقی پر شده و حل شود.
به زبان ساده مشاوره زوج درمانی روشی است که به افراد کمک می‌کند در شکل‌دهی و ادامه ارتباط خود با همسر، پارتنر و اعضای خانواده درست‌تر قدم بردارند.


مزایای استفاده از مشاوره زوج درمانی

همچنان افراد زیادی وجود دارند که مزایای مشاوره زوج درمانی را نمی‌شناسند و نمی‌دانند استفاده از این نوع مشاوره چه تاثیری در کیفیت زندگی و رابطه‌شان دارد. درحالی‌که اگر یک بار فواید این نوع مشاوره را در زندگی خود ببینند، قطعا آن را ادامه خواهند داد. از مهم‌ترین فواید مشاوره زوج درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


شناخت بیشتر زوجین  از یکدیگر

شناخت درست، واقع‌بینانه و کافی از هم، چیزی است که در رابطه میان زوج‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. گاهی زوج‌هایی را می‌بینیم که با گذشت مدت زمان طولانی از رابطه خود، همچنان به شناخت درستی از هم نرسیده‌اند! 
این اتفاق آغاز و ریشه بسیاری از مشکلات میان زوج‌هاست و می‌تواند کیفیت رابطه آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین استفاده از مشاوره زوج درمانی به آن‌ها کمک می‌کند که به شناخت درست و بیشتری از هم برسند.


افزایش توانایی حل مسئله

حل مسئله یک مهارت و توانایی مهم است که هر کسی در هر سطح و نوع از روابط خود به آن نیاز دارد. این توانایی باید یاد گرفته شود و این کار به کمک مشاوره زوج درمانی به‌خوبی اتفاق می‌افتد. 
با مراجعه به بهترین زوج درمانگر خانم در تهران می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز را بیاموزید و آن‌ها را در خود تقویت کنید.


رفع اختلافات احتمالی

هیچ زوجی را پیدا نمی‌کنید که کاملا در تفاهم با هم باشند و بدون هیچ مشکلی و اختلافی زندگی کنند. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر انسانی با سطحی از دغدغه، رفتار و ... زندگی می‌کند و مستقل از دیگری است. بنابراین وجود اختلاف میان دو نفر بسیار طبیعی است. اما گاهی وجود اختلافات و عدم توانایی در چگونگی حل آن‌ها، باعث می‌شود که افراد با مشکلات خاصی در روابط خود روبه‌رو شوند.
مشاوره زوج درمانی آنلاین یا حضوری به رفع این اختلافات و مسائل پیرامون آن کمک می‌کند و کیفیت روابط را افزایش می‌دهد.


جلوگیری از طلاق عاطفی

طلاق عاطفی مسئله بسیار مهمی است که در بسیاری از  زوج‌ها رخ می‌دهد و عامل اصلی آن، ناتوانی در ارتباط موثر و درست با یکدیگر است. طلاق عاطفی به مرور رخ می‌دهد و زوج‌ها را از نظر احساسی و عاطفی از یکدیگر دور می‌کند. 
کمک گرفتن از مشاوره زوج درمانی برای تقویت مهارت ارتباطی و توانایی صحبت کردن و گفت‌وگو با هم تاثیر بسیار خوبی در روابط میان زوج‌ها دارد.


بهبود رابطه جنسی

اگرچه زندگی مشترک فقط به رابطه جنسی محدود نمی‌شود، اما رابطه جنسی میان زوج‌ها اهمیت زیادی دارد و کیفیت بسیاری از ابعاد رابطه آن‌ها را مشخص می‌کند. بسیاری از زوج‌هایی که مهارت‌های رابطه جنسی را بلد نیستند و در تشخیص نیازهای خود و شریک زندگی‌شان ضعیف عمل می‌کنند، دچار مشکلات جدی فردی و عاطفی می‌شوند.
بنابراین کمک گرفتن از مشاوره زوج درمانی و مراجعه به یک دکتر زوج درمانی راه بسیار خوبی برای بهبود این بخش از رابطه است.


رسیدن به یک توافق در شرایط خاص

زندگی بسیار غیرقابل پیش‌بینی است و در لحظه اتفاق ریز و درشتی در آن رخ می‌دهد که افراد برای کنترل و مدیریت آن دچار سردرگمی می‌شوند. در زندگی زناشویی نیز دقیقا همین دست از مشکلات رخ می‌دهند که زن و شوهر را در برخورد با شرایط خاصی که دارند، دچار مشکل می‌کند.
این مسائل ممکن است شامل فرزندآوری، از دست دادن فرزند، ورشکستگی و مشکلات مالی و ... باشد. در هر صورت این مسائل می‌توانند زندگی یک زوج را به سمتی ببرند که چالش‌های جدی در زندگی‌شان رخ دهد.
مشاور زوج درمانی در این شرایط کمک بسیاری به حل مشکلات و مدیریت آن‌ها می‌کند.


هزینه مشاوره زوج درمانی چقدر است؟

بسیاری از زوج‌ها درباره هزینه مشاوره زوج درمانی سوال می‌کنند و دقیقا نمی‌دانند که این مشاوره چقدر هزینه دارد. شاید بتوان گفت میزان هزینه مشاوره زوج درمانی دقیقا یکی از نکات مهمی است که بسیاری از زوج‌ها پیش از مراجعه به درمانگر آن را بررسی می‌کنند. 
هزینه مشاوره زوج درمانی با توجه به تعداد جلسات و زمان آن و همچنین تخصص و مهارت درمانگر متغیر است. بنابراین نمی‌توان هیچ هزینه ثابت و دقیقی را برای آن در نظر گرفت. باید این نکته را در نظر بگیرید که هزینه مشاوره زوج درمانی جزو هزینه‌هایی است که می‌تواند از بروز بحران‌های مالی و روحی هزینه‌بر در گذشته جلوگیری کند.
بنابراین اگر می‌خواهید از روابط زناشویی خود مراقبت کرده و مسیر درستی را برای آن طی کنید، حتما از مشاوره زوج درمانی بهره بگیرید.


مشاوره زوج درمانی آنلاین؛ آری یا نه؟

مشاوره آنلاین در سال‌های اخیر رشد و گسترش بیشتری داشته است و امروزه بسیاری از جلسات مشاوره و روانشناسی در کانال‌های ارتباطی آنلاین رخ می‌دهد. مشاوره زوج درمانی آنلاین نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از زوج‌ها مشاوره آنلاین را برای خود انتخاب می‌کنند.
اما همیشه این پرسش مطرح می‌شود که مشاوره زوج درمانی آنلاین بهتر است یا مشاوره زوج درمانی حضوری؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که تنها تفاوت میان مشاوره زوج درمانی آنلاین و حضوری، در حضور داشتن و یا حضور نداشتن است. به زبان ساده، مشاور یا روانشناس زوج درمانگر دقیقا با همان تخصص، نیرو و مهارت و حتی مدت زمانی که در جلسات حضوری ظاهر می‌شود، جلسات مشاوره آنلاین را هم شکل می‌دهد.
به همین دلیل تفاوتی ندارد که شیوه مشاوره زوج درمانی آنلاین را انتخاب کنید و یا در شکل حضوری آن شرکت کنید. مهم‌ترین نکته درباره این مسئله، این است که هر زمان نیاز به دریافت مشاوره روانشناسی زوج درمانی دارید، برای انجام آن اقدام کنید.
البته باید این نکته را در نظر بگیرید که در برخی شرایط، استفاده از شیوه مشاوره زوج درمانی آنلاین بهتر از حضوری است. این شرایط را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

  • وجود بیماری و یا مشکلات جسمی و حرکتی که مراجعه حضوری را دشوار یا با تاخیر مواجه می‌کند.
  • عدم دسترسی آسان به مراکز و کلینیک‌های مشاوره و روانشناسی و دور بودن از آن‌ها.
  • مواجه شدن با اضطراب شدید و نگرانی در صورت قرار گرفتن حضوری در جلسه مشاوره.


سخن آخر

مشاوره زوج درمانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مشاوره و روانشناسی است که امروزه کاربرد بسیاری در میان زوج‌ها دارد و می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات میان زوج‌ها را حل کند.
زوج‌ها برای ساختن یک رابطه سالم با یکدیگر نیاز به یک مرجع متخصص دارند که با کمک او چالش‌های میان خود را حل کنند. مشاور زوج درمانی می‌تواند بهترین مرکز مرجع برای افراد باشد و در موارد خاص و مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند، کمک تخصصی کند. 
اگر می‌خواهید روابط میان خود و همسرتان را به شکل درست و کاملی شکل دهید و در آن موفق عمل کنید، مراجعه به مشاوره زوج درمانی را در اولویت قرار دهید.    

منبع: _

نویسنده: _

مقالات مرتبط
نیازهای اساسی مردان در روابط زناشویی

نیازهای اساسی مردان در روابط زناشویی

خیانت از کجا آب میخورد؟

خیانت از کجا آب میخورد؟

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 5

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 5

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 3

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 3

6 الگوی غلط ارتباطی بین زوجین

6 الگوی غلط ارتباطی بین زوجین

ذهنیت های طرحواره درمانی زوجین

ذهنیت های طرحواره درمانی زوجین

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 2

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 2

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 1

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 1

طرحواره درمانی برای زوجین - قسمت 1

طرحواره درمانی برای زوجین - قسمت 1

شروع یک رابطه عاطفی جدید در حین طلاق

شروع یک رابطه عاطفی جدید در حین طلاق

ویژگی های زندگی زناشویی موفق

ویژگی های زندگی زناشویی موفق

فرمولی برای پیش بینی آینده رابطه زوجین

فرمولی برای پیش بینی آینده رابطه زوجین

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 4

افزایش صمیمیت زوجین - قسمت 4

وابستگی - قسمت اول

وابستگی - قسمت اول

عشق رمانتیک (قسمت اول)

عشق رمانتیک (قسمت اول)

عشق رمانتیک (قسمت دوم)

عشق رمانتیک (قسمت دوم)

مشاوره زوج درمانی و انتخاب زوج درمانگر

مشاوره زوج درمانی و انتخاب زوج درمانگر

مشاوره زوج درمانی؛ یک نیاز ضروری برای زوج‌ها

مشاوره زوج درمانی؛ یک نیاز ضروری برای زو...

نظر 0:


ارسال نظر