02144025086
drshabanmandana@gmail.com

دکتر ماندانا شعبان

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

نویسنده: _

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

 

 

مهاجرت تجربه مهم، گاهی عجیب و پر از سردرگمی و احساسات گوناگون است که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. این روزها که تقریبا تب مهاجرت داغ است و افراد زیادی در حال رفتن یا تصمیم‌گیری برای رفتن هستند، توجه بیشتری هم به جنبه‌های روانی مهاجرت شده است. افرادی که اقدام به مهاجرت می‌کنند احساسات گوناگون و تقریبا مشترکی را تجربه می‌کنند که در بسیاری از موارد ادامه‌دار شده و سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل بررسی حالات، احساسات و اهمیت به درمان‌های روانشناسی ضرورت بیشتری یافته‌اند. مشاوره مهاجرت تا حد بسیار زیادی می‌تواند درد و ناراحتی، اضطراب و استرس و حالات ناخوشایند را در افراد کاهش دهد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره اهمیت مشاوره مهاجرت و نکات مهم مرتبط با آن صحبت کنیم. ادامه این مطلب را بخوانید و با این نوع مشاوره آشنا شوید.

 

مشاوره مهاجرت چیست؟

شاید تابه‌حال درباره مشاوره و روانشناسی مهاجرت چیزی نشنیده باشید و یا آشنایی بسیار اندکی با آن داشته باشید. بنابراین بهتر است در ابتدا کمی درباره مشاوره مهاجرت صحبت کنیم.

مهاجرت کار ساده‌ای نیست و افرادی که رو در رو با این اقدام قرار می‌گیرند، احساسات مختلف مانند غم، ناراحتی، اضطراب و ... را تجربه می‌کنند و این تجربیات تقریبا در همه افراد مهاجر مشترک است.

اما نکته مهم درباره این احساسات گوناگون، این است که فرد مهاجر قبل و بعد از مهاجرت با انواع فشارهای روانی روبه‌رو می‌شود و مجموعه این فشارها می‌تواند نوعی فروپاشی روانی را برای او به‌وجود آورد.

بنابراین استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی مهاجرت ضرورت و اهمیت زیادی دارد  می‌تواند به ثبات روحی و آرامش روانی این افراد کمک کند.

 

 

چرا مشاوره مهاجرت اهمیت دارد؟

اگر به شیوه و سبک زندگی خارج از ایران و دیگر کشورها نگاهی بیندازید، می‌بینید که در کشورهای دیگر، به‌ویژه کشورهای توسعه یافته، جلسات مشاوره و روانشناسی جزئی از روزمره زندگی افراد است و به شکل طبیعی و به عنوان یک کار ضروری انجام می‌شود. با این مقدمه احتمالا می‌توانید به ضرورت و اهمیت استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی پی ببرید.

اما استفاده از مشاوره خاص مهاجرت، اهمیت مخصوص به خودش را دارد که باید درباره آن بیشتر بدانید:

 

طبقه‌بندی افکار و احساسات

همانطور که اشاره کردیم، مهاجرت کردن حجمی از احساسات گوناگون را به شما منتقل می‌کند که بسیاری از این افکار و احساسات به صورت نامرتب و ناگهانی هجوم می‌آورد. روانشناسی مهاجرت به خوبی کمک می‌کند که مجموعه این افکار و احساسات را طبقه‌بندی کنید و ذهن خود را مرتب کنید. این کار به کاهش آشفتگی ذهنی و پریشانی کمک زیادی می‌کند.

 

برون‌ریزی عواطف و احساسات

اگر یک فنر را برای مدت طولانی محکم فشار دهید، هنگام رها کردن، مسافت طولانی را به جای دیگری پرتاب می‌شود. همین مثال را می‌توان درباره فردی که برای مدت زمان زیاد، حجم زیادی از فشارهای روانی را در خودش جمع کرده است به کار برد.

برون‌ریزی عواطف و احساسات در این شرایط و موقعیت به خوبی کمک می‌کند که فرد از حجم فشار و استرس خود بکاهد و در تصمیم‌گیری و عملکرد خود، بهتر ظاهر شود.

 

مدیریت استرس و اضطراب

افراد مهاجر، عموما استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند، بدون آنکه راه‌های مقابله با آن را بشناسند یا توان کنترل کردن آن را داشته باشند. به همین دلیل این فشارها و اضطراب‌های درونی، می‌توانند آن‌ها را فرسود و خسته کنند.

کمک گرفتن از یک مشاور مهاجرت و روانشناس متخصص در این زمینه، به خوبی کمک می‌کند که افراد شیوه‌های مدیریت و کنترل استرس و اضطراب‌های خود را بیاموزند.

 

مواجهه منطقی

اگرچه بیشتر افرادی که اقدام به مهاجرت می‌کنند به صورت ارادی این تصمیم را می‌گیرند، اما هیجانات گوناگون را هم تجربه می‌کنند. این هیجانات در جایی که کنترل و مدیریت نشوند، امکان مواجهه منطقی با مهاجرت و سختی‌های آن را از فرد سلب می‌کنند.

بنابراین افراد برای اینکه نگاه منطقی و درستی به مهاجرت داشته باشند، بهتر است مشاوره مهاجرت را جدی بگیرند.

 

جلوگیری از بلاتکلیفی

تصمیم به مهاجرت از آن دسته تصمیماتی است که برای مدت زمان طولانی، بلاتکلیفی را به دنبال دارد.

فرد در دوره‌ تصمیم تا عمل، بارها احساسات و مشکلات گوناگونی را تجربه می‌کند و همین اتفاق باعث بلاتکلیفی و به وجود آمدن یک برزخ در زندگی او خواهد شد. مشاوره مهاجرت و استفاده از خدمات روان درمانی مهاجرت به خوبی کمک می‌کند که فرد از بلاتکلیفی خارج شده و به یک ثبات ذهنی و روحی دست یابد.

 

جلوگیری از شوک فرهنگی

افرادی که مهاجرت می‌کنند، در بسیاری از موارد در برخورد با فرهنگ جدیدی که مقابل آن‌ها قرار گرفته است، دچار شوک می‌شوند این شوک فرهنگی آن‌ها را دچار سردرگمی و احساسات چند وجهی می‌کند که توان فکر کردن درست و آرامش روانی آن‌ها را سلب می‌کند.

به همین دلیل مشاوره مهاجرت، به‌ویژه پس از مهاجرت اهمیت بسیاری دارد و از بروز بسیاری از مسائل و مشکلات جلوگیری می‌کند.

 

هضم دلتنگی و دوری از خانواده

قطعا تابه‌حال به شوخی یا جدی عبارت غم غربت را شنیده‌اید. این دقیقا همان چیزی است که می‌تواند دلتنگی و دوری از خانواده را تا چند برابر افزایش دهد و فرد را در مقابل یک حس تنهایی وصف‌نشدنی قرار دهد.

مشاوره مهاجرت به خوبی کمک می‌کند که به‌درست با این احساس دلتنگی مواجه شوید و هر چه بهتر آن را مدیریت کنید.

 

اهمیت مشاوره مهاجرت برای کودکان

مهاجرت و دور شدن از کشور، خانواده، دوستان و فضای همدلی فرهنگی و هم‌زبانی برای هر شخصی در هر جایگاهی دشوار است. اما این مسئله کودکان را بسیار بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها درگیر می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که اهمیت مشاوره مهاجرت برای کودک بسیار بیشتر است و باید به آن توجه ویژه شود.

مهاجرت برای کودک با فضای دوری از گروه همسالان، گروه‌های دوستی، هم‌بازی‌ها و ... همراه است که آن‌ها در یک اضطراب همیشگی برای تنها ماندن یا جدا افتادن از گروه‌های دوستی قرار می‌دهد. به همین دلیل باید برای انجام مشاوره مهاجرت کودکان تلاش بیشتر و زودتری کنید.

از جمله مهم‌ترین مشکلاتی که کودکان همزمان با مهاجرت با آن روبه‌رو می‌شوند، موارد زیر هستند:

 

  • یادگیری زبان
  • دوست‌یابی و پذیرفته شدن در گروه همسالان
  • مشکل در برقراری ارتباط با دیگران
  • دلتنگی و افسردگی
  • انزوای اجتماعی و ترس از رویارویی با افراد مختلف
  • ناتوانی در سازگاری با محیط

 

این مشکلات در صورتی‌که به‌موقع حل نشده و برای برطرف شدن آن‌ها به روانشناس مهاجرت مراجعه نشود، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بزرگ شود و مشکلات زیادی را برای والد و کودک به وجود آورد.

 

آیا مشاوره آنلاین مهاجرت مفید است؟

بسیاری از افراد درباره حضوری یا آنلاین بودن مشاوره مهاجرت تردید دارند و نمی‌دانند آیا این نوع مشاوره مفید و کارساز است یا خیر؟!

در این باره باید گفت که مشاوره آنلاین مهاجرت به‌ویژه پس از مهاجرت که فرد داخل کشور نیست اهمیت زیادی دارد. این اهمیت را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد:

 

حضور یک مشاور هم‌زبان

زبان یکی از مشکلات و یا بهتر است بگوییم از جمله چالش‌هایی است که افراد مهاجر را به خودش درگیر می‌کند. این مشکل زبان به‌ویژه در بزنگاه‌هایی که فرد انتظار دارد با کسی که حرف‌های او را به طور کامل متوجه شود، اهمیت بالایی دارد.

باید گفت هر چقدر هم که توانایی فرد برای صحبت کردن با زبان کشوری که به آن مهاجرت کرده است، بالا باشد، نمی‌تواند به کیفیت صحبت با یک فرد هم‌زبان باشد.

مشاوره مهاجرت به ایرانیان خارج از کشور به صورت آنلاین نیز می‌تواند این نیاز را برای مهاجران برطرف کند و آن‌ها را برای انجام یک مشاوره تخصصی و موثر آماده کند.

 

وجود فرهنگ مشترک

اشتراکات فرهنگی ازجمله مهم‌ترین معیارهایی هستند که به طور خاص برای مشاوره مهاجرت ضرورت دارد. وجود این اشتراک و حافظه تاریخی میان افراد، موجب می‌شود که طرح مسئله و حل آن آسان‌تر و بسیار دقیق‌تر صورت بگیرد.

بنابراین استفاده از خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین، خصوصا برای ایرانیان خارج از کشور، بسیار کاربردی و ضروری است.



کاهش هزینه‌ها

هزینه خدمات مشاوره و روانشناسی در خارج از کشور تقریبا زیاد است و برای استفاده از آن باید هزینه بسیاری را بپردازید. به همین دلیل استفاده از خدمات مشاوره آنلاین می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های شما را کم کند.

به همین دلیل بسیاری از ایرانیان خارج از کشور ترجیح می‌‌دهند که از خدمات مشاوره و روانشناسی آنلاین استفاده کنند.

 

نکات مهم درباره مشاوره مهاجرت

 

  • مشاوره مهاجرت یکی از مهم‌ترین نیازها و ضروریات برای افرادی است که مهاجرت کرده‌اند و یا تصمیم به مهاجرت دارند.

 

  • این نوع مشاوره به صورت آنلاین، به‌ویژه برای ایرانیان خارج از کشور، اهمیت زیادی دارد.

 

  • مشاوره مهاجرت نیز مانند بسیاری از انواع مشاوره و روان درمانی، نیازمند استمرار، پیگیری و توجه است. بنابراین بهتر است دوره مشاوره و روان درمانی را به صورت کامل طی کنید.

 

  • نتیجه‌بخشی هر نوع مشاوره و روانشناسی برای افراد مختلف، در طول زمان و به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل برای رسیدن به یک نتیجه ایده‌آل و مطلوب، صبر باشید و عجله نکنید.

 

  • مشاوره مهاجرت یک از بهترین راهکارها برای تصمیم‌گیری درست، منطقی و عاقلانه و به دور از احساسات و هیجان است.

 

  • انجام مشاوره مهاجرت برای کودکان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و برای حفظ و بازیابی سلامت روان کودکان مهاجر، باید به آن توجه کنید.

 

انتخاب یک مشاور متخصص و حرفه‌ای برای دریافت مشاوره تخصصی مهاجرت اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب یک مشاور خوب، دقت و وسواس زیادی را به خرج دهید و انتخاب درستی داشته باشید.

 

مشاوره مهاجرت به ایرانیان خارج از کشور دکتر شعبان

برای استفاده از خدمات مشاوره مهاجرت آنلاین می‌توانید به سایت دکتر ماندانا شعبان یا کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت مراجعه کنید. برای این کار می‌توانید روزمه کاری و تحصیلی دکتر شعبان را مطالعه کرده و برای انجام مشاوره تخصصی مهاجرت اقدام کنید.    

 

سخن آخر

مشاوره مهاجرت از موضوعات بسیار مهمی است که خصوصا این روزها ضرورت و اهمیت بیشتری یافته است. از آنجایی که حجم مهاجرت‌ها در چند سال اخیر در کشور افزایش یافته است، اهمیت استفاده از روانشناسی و مشاور مهاجرت بیشتر احساس می‌شود.

سلامت روان و حفظ یا بازیابی آن اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل لازم است که برای رسیدن به آرامش و ثبات اهمیت بیشتری به مشاوره مهاجرت دهید.

 

لینک کوتاه:

zood.link/rrr8t

منبع: _

نویسنده: _

مقالات مرتبط
اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس چیست؟

رفتار درست بعد از شکست عاطفی

رفتار درست بعد از شکست عاطفی

هشت راه برای رهایی از تله بی اعتمادی

هشت راه برای رهایی از تله بی اعتمادی

١٢راهكار براي كنترل اضطراب

١٢راهكار براي كنترل اضطراب

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی چیست؟

درمان کارآمدی هیجان

درمان کارآمدی هیجان

شناسایی اجزای هیجان

شناسایی اجزای هیجان

نشخوار فکری

نشخوار فکری

تعریف استرس و راهکار کاهش آن

تعریف استرس و راهکار کاهش آن

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق تن آرامی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق تن آرامی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق خود آرام سازی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق خود آرام س...

با همسر رفیق باز چیکار کنیم؟

با همسر رفیق باز چیکار کنیم؟

نشانه های تلهٔ زندگی نقص و شرم

نشانه های تلهٔ زندگی نقص و شرم

ازدواج، راه‌حل مناسبی برای ترمیم شکست عشقی نیست

ازدواج، راه‌حل مناسبی برای ترمیم شکست عش...

انجام تمرین پذیرش همه جانبه

انجام تمرین پذیرش همه جانبه

راهبردهای توجه برگردانی

راهبردهای توجه برگردانی

تمرین وارسی بدنی

تمرین وارسی بدنی

كنار آمدن با شكست عاطفي و عشقي

كنار آمدن با شكست عاطفي و عشقي

ذهنیت کودک آسیب پذیر - قسمت 1

ذهنیت کودک آسیب پذیر - قسمت 1

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 7

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 7

راهکارهایی جهت جلوگیری از رفتار خود تخریب گرانه

راهکارهایی جهت جلوگیری از رفتار خود تخری...

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 6

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 6

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 4

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 4

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 2

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 2

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 3

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 3

چرا مردم اتاق روانشناس را دوست دارند؟

چرا مردم اتاق روانشناس را دوست دارند؟

معرفی انواع هیجان و پیامد اجتناب هیجانی

معرفی انواع هیجان و پیامد اجتناب هیجانی

شناسایی ارزش ها و فواید رفتارهای ارزش مدارانه

شناسایی ارزش ها و فواید رفتارهای ارزش مد...

تفکرات سازگارانه

تفکرات سازگارانه

آسیب شناسی فوبی ها -قسمت اول

آسیب شناسی فوبی ها -قسمت اول

آسیب شناسی فوبی ها - قسمت دوم

آسیب شناسی فوبی ها - قسمت دوم

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی

وسواس

وسواس

اختلال جسمانی شکل

اختلال جسمانی شکل

به رسمیت شناختن

به رسمیت شناختن

شناسایی و درک طرحواره ها

شناسایی و درک طرحواره ها

ویژگی های فرد وابسته

ویژگی های فرد وابسته

اتیسم

اتیسم

درمان اتیسم

درمان اتیسم

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 1)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 2)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 3)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

روان شناس خوب  را چگونه تشخیص دهیم؟

روان شناس خوب  را چگونه تشخیص دهیم؟

مشاوره به ایرانیان خارج از کشور

مشاوره به ایرانیان خارج از کشور

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

آیا طرحواره درمانی را می‌شناسید؟

آیا طرحواره درمانی را می‌شناسید؟

روان درمانگری؛ رویا و فانتزی‌ها

روان درمانگری؛ رویا و فانتزی‌ها

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

بهترین راهکارهای مدیریت استرس

بهترین راهکارهای مدیریت استرس

اختلال اضطراب فراگیر را چگونه کنترل کنیم؟

اختلال اضطراب فراگیر را چگونه کنترل کنیم...

چطور از شکست عاطفی به سلامت عبور کنیم؟

چطور از شکست عاطفی به سلامت عبور کنیم؟

هیجان چیست و چه جایگاهی در زندگی دارد؟

هیجان چیست و چه جایگاهی در زندگی دارد؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

مشاوره خیانت همسر چیست؟

مشاوره خیانت همسر چیست؟

درمان قطعی وسواس و نکات مهمی که باید بدانید

درمان قطعی وسواس و نکات مهمی که باید بدا...

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

بهترین کلینیک طرحواره درمانی تهران کجاست؟

بهترین کلینیک طرحواره درمانی تهران کجاست...

نظر 0:


ارسال نظر