02144025086
drshabanmandana@gmail.com

دکتر ماندانا شعبان

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

نویسنده: _

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

 

خیانت مسئله پیچیده و البته دردناکی است که در میان برخی از زوج‌ها رخ می‌دهد. این تجربه می‌تواند به فروپاشی روانی یکی از طرفین و در مواردی هر دو آن‌ها منجر شود. نکته مهمی که درباره تجربه خیانت وجود دارد، گذراندن دوران پس از خیانت و بازگشت به زندگی است.
افراد زیادی وجود دارند که تجربه خیانت را پایان زندگی خود می‌بینند و معتقدند پس از این تجربه زندگی معنایی برای آن‌ها ندارد. درحالی‌که این دست تفکرات ناشی از آسیب روانی خیانت و التهاب این تجربه سخت است. 
اما، نکته‌ای که وجود دارد این است که زندگی شما پس از تجربه خیانت همچنان ادامه دارد و مسیری که برای ادامه آن انتخاب می‌کنید اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مقاله قصد داریم درباره بازگشت به زندگی پیش از تجربه خیانت صحبت کنیم.
اگر این تجربه تلخ را در زندگی‌تان داشته‌اید و می‌خواهید از منجلاب آن رها شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. 

 

خیانت چیست؟

تعاریف مختلفی از خیانت وجود دارد که بر اساس شرایط و موقعیت‌های گوناگون بیان می‌شود. بنابراین ارائه یک تعریف واحد از خیانت کار چندان آسانی نیست. اما به طور کلی می‌توان خیانت را با کلماتی مانند بدعهدی، بی‌وفایی و نافرمانی بیان کرد. 
برای مثال زمانی که شما راز بسیار مهمی را درباره زندگی خودتان به دوست خود می‌گویید و در مقابل، او راز شما را به دیگران می‌گوید، به شما خیانت کرده است.
به زبان ساده باید گفت خیانت درواقع یک ضربه احساسی و عاطفی است که از سوی یک فرد در مقابل شما انجام می‌گیرد. این ضربه می‌تواند به شکل آگاهانه یا ناآگاهانه از سوی دیگری اتفاق بیفتد.
این تجربه خصوصا در میان زوج‌ها می‌تواند چالش زیادی را برای افراد ایجاد کند و باعث مشکلات روحی و روانی زیادی میان آن‌ها شوند. نکته مهمی که درباره خیانت وجود دارد این است که برخلاف باور عمومی، در موارد بسیاری، فردی که خیانت را مرتکب شده، فشار روانی زیادی را تحمل می‌کند.

 

انواع خیانت

زمانی که صحبت از خیانت به میان می‌آید، عموما این تصویر در خاطر اکثر افراد ظاهر می‌شود که یک فرد دیگری را رها کرده و با شخص دیگری وارد رابطه شده است. درحالی‌که این فقط یک نوع از خیانت است. بنابراین بهتر است در ابتدا انواع خیانت را بشناسید و با آن‌ها آشنا شوید.
مهم‌ترین انواع خیانت را می‌توان به شکل زیر بیان کرد:

 

خیانت جنسی و فیزیکی

اولین و رایج‌ترین نوع خیانت، خیانت جنسی و فیزیکی است. این نوع خیانت که هم در میان زنان و هم در میان مردان رواج دارد، به این شکل است که فرد با شخص دیگری غیر از شریک زندگی و همسر خود وارد رابطه جنسی می‌شود. در واقع فرد نیازها و فانتزی‌های جنسی خودش را از طریق ارتباط با شخص دیگری غیر از همسر و پارتنر خود پاسخ می‌دهد. 
این درحالی است که فرد خیانتکار همچنان از نظر عاطفی به همسر و شریک خود وابسته است!

 

خیانت عاطفی

خیانت عاطفی نیز از دیگر انواع خیانت است که آسیب‌های روانی بسیار بیشتری را نسبت به خیانت جنسی ایجاد می‌کند. به همین دلیل بازگشت به زندگی پس از تجربه خیانت عاطفی و بازیابی سلامت روان در این شرایط بسیار دشوارتر است.
در خیانت عاطفی، فرد هیچگونه وابستگی عاطفی به زندگی زناشویی و شریک زندگی یا پارتنر خود ندارد. در واقع شبیه به این است که زندگی را به طور کامل رها کرده و فقط حضور فیزیکی در آن دارد.
این نوع خیانت با یک رابطه محدود و گاهی ارتباط دوستانه ساده با فرد دیگر آغاز می‌شود و رفته‌رفته به یک رابطه بسیار جدی تبدیل می‌شود. این نوع خیانت به مرور زمان به خیانت جنسی ختم می‌شود.

 

خیانت مجازی

خیانت مجازی نیز از دیگر انواع خیانت به شمار می‌رود که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند. ارتباط میان افراد در این شکل از خیانت، به صورت راه دور و از طریق پیام شکل می‌گیرد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هر یک از این افراد نسبت به شخص دیگری تعهد دارد.
این نوع خیانت و ارتباط از راه دور شکل می‌گیرد و جنبه‌های نیاز جنسی و عاطفی در آن از طریق ارسال عکس، فیلم، فایل صوتی و پیام نوشتاری پاسخ داده می‌شود.

 

نشانه‌ های خیانت

خیانت اگرچه عموما به صورت پنهانی انجام می‌گیرد و افراد آن را به شکلی کاملا مخفیانه انجام می‌دهند، اما با نشانه‌هایی همراه است که خبر از وجود یک سیکل اشتباه می‌دهد. مهم‌ترین نشانه های خیانت را که تقریبا میان زنان و مردان مشترک هستند، می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

 

پنهان‌کاری

اولین نشانه‌ای که خبر از وجود خیانت می‌دهد، تلاش برای پنهان‌کاری است. اغلب افرادی که به خیانت روی می‌آورند، تلاش می‌کنند که چیزی را از همسر یا پارتنرشان مخفی کنند.
پاسخ دادن به تماس‌ها به صورت پنهانی، قرار دادن تلفن همراه در جایی غیرقابل دسترس و ... نشانه‌هایی از این نوع پنهان‌کاری هستند.

 

پرخاشگری

اضطراب تنش حاصل از خیانت در فرد خیانتکار، او را به فردی پرخاشگر و عصبی تبدیل می‌کند. در بسیاری از موارد زمانی که فرد بدون رخ دادن هیچ اتفاقی، به شدت عصبانی و پرخاشگر می‌شود. 
همچنین فرد خیانتکار که به دنبال بهانه‌ای برای پایان دادن به رابطه خود است، در کوچک‌ترین موارد و ساده‌ترین شرایط هم دعوا می‌کند و با پرخاشگری سعی در پایان بخشیدن به رابطه خود دارد.

 

دوری از خانه

یکی دیگر از نشانه های خیانت دوری از خانه است. افرادی که در حال انجام خیانت هستند ترجیح می‌دهند که زمان بیشتری را بیرون از منزل باشند. به همین دلیل می‌بینیم که این افراد از قرار گرفتن در یک فضای مشترک با همسر و خانواده خود پرهیز می‌کند و زمان بیشتری را دور از منزل می‌گذراند.

 

سرد شدن در رابطه جنسی

اگرچه بی‌میلی و سردی در رابطه جنسی به عوامل گوناگون و متعددی بستگی دارد، اما، خیانت یکی از مهم‌ترین عوامل آن است. فردی که به خیانت جنسی و جسمی مشغول است، نیازهای جنسی خودش را از راه دیگر و با فرد دیگری تامین می‌کند. بنابراین رفته‌رفته در روابط جنسی با همسر و شریک خودش دچار سردی و بی‌میلی می‌شود.

 

بی‌تفاوتی

خیانت در مواردی به بروز بی‌تفاوتی در فرد خیانتکار منجر می‌شود. در واقع تغییر ناگهانی فرد و بی‌تفاوتی نسبت به زندگی، کارها و علایق مشترک و ... همسر خود، نشانه‌ای از خیانت است.

 

محبت ناگهانی و افراطی

برخی از افرادی که به خیانت روی می‌آورند، به یک واکنش وارونه برای خاموش کردن احساسات منفی و صدای عذاب وجدان خود روی می‌آورند. در بعضی موارد فرد به محبت ناگهانی و بیش‌ازاندازه نسبت به همسر و پارتنر خود روی می‌آورد که نشانه‌ای از بروز خیانت از سمت اوست.

 

چگونه پس از خیانت به زندگی برگردیم؟

همانطور که اشاره کردیم، تجربه خیانت آنقدر دشوار است که فرد را با حجمی از مشکلات روانی روبه‌رو می‌کندو بیرون آمدن از این حالت بسیار دشوار و از نظر برخی افراد، غیرممکن است.
اما نکته مهم در اینجا، این است که خیانت پایان زندگی نیست و پس از این تجربه هم همچنان زندگی ادامه دارد. بنابراین بهتر است به دنبال راهکارهایی بگردید که شما را از این درد روانی رها کند و یا آن را التیام ببخشد.
به زبان ساده باید گفت درمان تجربه خیانت اصلا کار ساده‌ای نیست، اما، مهم‌ترین نکته این است که درمان آن غیرممکن هم نیست.
برای بازگشت به زندگی پس از تجربه خیانت بهتر است این کارها را انجام دهید:

 

خشم خود را بپذیرید


خیانت دیدن اتفاقی است که می‌تواند شما را با خشم غیرقابل تصوری روبه‌رو کند. اما، در این شرایط برخی از افراد برای آنکه از واقعیت فرار کنند، این خشم را نمی‌پذیرند و به انکار آن روی می‌آورند.
پس اولین و مهم‌ترین قدم برای بازگشت به زندگی پس از تجربه خیانت پذیرش خشمی است که آن را تجربه می‌کنید. در واقع اینکه شما عصبانی و از فرد مقابلتان خشمگین باشید، هیچ ایرادی ندارد. اما درباره نوع برخورد و کاری که در مقابل او انجام می‌دهید، باید اندکی صبوری کنید.

 

صبور باشید و سریع پاسخ ندهید

 

تجربه کردن خیانت، خصوصا از سوی کسی که او را دوست دارید می‌تواند احساسات متفاوت و شدیدی را به سمت شما روانه کند. این اتفاق بسیار طبیعی است، اما کاری که باید بکنید، کمی صبر کردن است.
گاهی با خیانت دیدن از فرد مقابل، دلتان می‌خواهد به شکلی پاسخ این خیانت را بدهید و با یک رفتار سریع، کار او را تلافی کنید. این احساس در اکثر افراد دیده می‌شود. اما، واقعیت این است که نشان دادن واکنش سریع در بیشتر موارد پشیمانی را ایجاد می‌کند و بیش از همه خودتان را آزار می‌دهد.
بنابراین تلاش کنید کمی از فضایی که در آن قرار دارید دور شوید و سپس به نشان دادن واکنش اقدام کنید.

 

احساسات خود را روی کاغذ بیاورید

 

احساسات متناقضی که پس از خیانت به شما تحمیل می‌شود، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به فروپاشی روانی شما منجر شود.  بنابراین بهتر است که هر روز تمام احساساتی را که تجربه می‌کنید روی کاغذ بیاورید.
این کار به یک تخلیه هیجانی مثبت منجر می‌شود و حال روحی شما را بهتر می‌کند.

 

از یک متخصص کمک بگیرید

 

همه ما برای انجام هر کاری، حتی پیش‌پاافتاده‌ترین کارها، به متخصص آن حوزه مراجعه می‌کنیم. بنابراین بهتر است برای پشت سر گذاشتن این تجربه تلخ هم با یک متخصص مشورت کنید.
 صحبت با افراد معتمد و مورد اطمینان و متخصصانی که راهکارهای التیام روحی را بلد هستند، یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از تجربه خیانت است. اگر می‌خواهید پس از تجربه خیانت به زندگی برگردید، بهتر است روان درمانی و صحبت با متخصص روانشناسی را جدی بگیرید.
وجود فردی که در این شرایط به خوبی صحیت‌های شما را بشنود و بدون هیچ قضاوتی سعی در کمک کردن به شما داشته باشد، به خوبی شما در مسیر بازگشت به زندگی راهنمایی می‌کند. 

 

سخن آخر

 

بازگشت به زندگی پس از خیانت اتفاقی است که باید در جهت آن حرکت کنید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پس از خیانت دیدن، زندگی برای آن‌ها به پایان رسیده و برای بازگشتن به مسیر عادی زندگی خود، هیچ راهی ندارند.
درحالی‌که اینطور نیست. با تمام احساسات ناخوشایندی که خیانت به همراه دارد، می‌توان این دوره را پشت سر گذاشت و دوباره به مسیر طبیعی زندگی برگشت.
برای گذر از این مرحله دشوار می‌توانید از بهترین متخصصان روانشناسی و مشاوره خیانت کمک بگیرید و دوباره زندگی خود را بیافرینید.


لینک کوتاه:

zood.link/7hx42

منبع: _

نویسنده: _

مقالات مرتبط
اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس چیست؟

رفتار درست بعد از شکست عاطفی

رفتار درست بعد از شکست عاطفی

هشت راه برای رهایی از تله بی اعتمادی

هشت راه برای رهایی از تله بی اعتمادی

١٢راهكار براي كنترل اضطراب

١٢راهكار براي كنترل اضطراب

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی چیست؟

درمان کارآمدی هیجان

درمان کارآمدی هیجان

شناسایی اجزای هیجان

شناسایی اجزای هیجان

نشخوار فکری

نشخوار فکری

تعریف استرس و راهکار کاهش آن

تعریف استرس و راهکار کاهش آن

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق تن آرامی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق تن آرامی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق خود آرام سازی

مقابله ی توجه آگاهانه از طریق خود آرام س...

با همسر رفیق باز چیکار کنیم؟

با همسر رفیق باز چیکار کنیم؟

نشانه های تلهٔ زندگی نقص و شرم

نشانه های تلهٔ زندگی نقص و شرم

ازدواج، راه‌حل مناسبی برای ترمیم شکست عشقی نیست

ازدواج، راه‌حل مناسبی برای ترمیم شکست عش...

انجام تمرین پذیرش همه جانبه

انجام تمرین پذیرش همه جانبه

راهبردهای توجه برگردانی

راهبردهای توجه برگردانی

تمرین وارسی بدنی

تمرین وارسی بدنی

كنار آمدن با شكست عاطفي و عشقي

كنار آمدن با شكست عاطفي و عشقي

ذهنیت کودک آسیب پذیر - قسمت 1

ذهنیت کودک آسیب پذیر - قسمت 1

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 7

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 7

راهکارهایی جهت جلوگیری از رفتار خود تخریب گرانه

راهکارهایی جهت جلوگیری از رفتار خود تخری...

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 6

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 6

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 4

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 4

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 2

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 2

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 3

کاهش استرس با ذهن آگاهی - قسمت 3

چرا مردم اتاق روانشناس را دوست دارند؟

چرا مردم اتاق روانشناس را دوست دارند؟

معرفی انواع هیجان و پیامد اجتناب هیجانی

معرفی انواع هیجان و پیامد اجتناب هیجانی

شناسایی ارزش ها و فواید رفتارهای ارزش مدارانه

شناسایی ارزش ها و فواید رفتارهای ارزش مد...

تفکرات سازگارانه

تفکرات سازگارانه

آسیب شناسی فوبی ها -قسمت اول

آسیب شناسی فوبی ها -قسمت اول

آسیب شناسی فوبی ها - قسمت دوم

آسیب شناسی فوبی ها - قسمت دوم

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی

وسواس

وسواس

اختلال جسمانی شکل

اختلال جسمانی شکل

به رسمیت شناختن

به رسمیت شناختن

شناسایی و درک طرحواره ها

شناسایی و درک طرحواره ها

ویژگی های فرد وابسته

ویژگی های فرد وابسته

اتیسم

اتیسم

درمان اتیسم

درمان اتیسم

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 1)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 2)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت 3)

طرحواره‌ ها و نیازهای دوران کودکی (قسمت...

روان شناس خوب  را چگونه تشخیص دهیم؟

روان شناس خوب  را چگونه تشخیص دهیم؟

مشاوره به ایرانیان خارج از کشور

مشاوره به ایرانیان خارج از کشور

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

همه چیز درباره مشاوره مهاجرت

آیا طرحواره درمانی را می‌شناسید؟

آیا طرحواره درمانی را می‌شناسید؟

روان درمانگری؛ رویا و فانتزی‌ها

روان درمانگری؛ رویا و فانتزی‌ها

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

بازگشت به زندگی بعد از تجربه خیانت

بهترین راهکارهای مدیریت استرس

بهترین راهکارهای مدیریت استرس

اختلال اضطراب فراگیر را چگونه کنترل کنیم؟

اختلال اضطراب فراگیر را چگونه کنترل کنیم...

چطور از شکست عاطفی به سلامت عبور کنیم؟

چطور از شکست عاطفی به سلامت عبور کنیم؟

هیجان چیست و چه جایگاهی در زندگی دارد؟

هیجان چیست و چه جایگاهی در زندگی دارد؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

مشاوره خیانت همسر چیست؟

مشاوره خیانت همسر چیست؟

درمان قطعی وسواس و نکات مهمی که باید بدانید

درمان قطعی وسواس و نکات مهمی که باید بدا...

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

روانشناس خانم برای درمان افسردگی

بهترین کلینیک طرحواره درمانی تهران کجاست؟

بهترین کلینیک طرحواره درمانی تهران کجاست...

نظر 0:


ارسال نظر